2013. április 6., szombat

Első napunk Amszterdamban

Négy órányi alvást követően frissen és üdén keltünk fel 28-án reggel 4-kor, hogy az utolsó simításokat is elvégezve (Fiónáink biztos helyre tétele) útba vegyük a kecónktól 10 perc buszútra elhelyezkedő repteret, ahonnan 6:50-kor indult a gépünk Amszterdamba. Mint eddig mindig, az easy jet rettenetesen pontos volt, sőt, 15 perccel korábban érkeztünk a tervekhez képest a Schiphol reptérre, ahonnan 15 perc vonatúttal reggel 9:15-re már a jéghideg Amszterdam belvárosában voltunk.
Elsőként is a tourist information centerbe mentünk, ahol az előre kinézett 72 órás  I Amsterdam kártyát szereztük be, melynek segítségével a legtöbb múzeumba ingyenes belépést vagy 25% kedvezményt kaptunk a jegyárra. Ezen felül a kártyával elég sok étteremben kedvezményesen ehettünk, kaptunk egy ajándék 1 órás csatorna hajózást és a legtöbb tömegközlekedést ingyen használhattuk. Balu természetesen előre kikalkulálta, hogy hány helyre kell elmennünk, és miket kell csinálnunk ahhoz, hogy behozzuk a kártya árát, de természetesen másfél nap alatt már eljutottunk a nullszaldóra, így a további másfél nap már csak ráadás volt :)
A következő megálló a hotelünk volt, ami a Leidsepleinhez volt közel.. Itt szerencsénkre a korai érkezés ellenére is már átvehető volt a szobánk, így gyorsan becuccoltunk... Ahogy az előző bejegyzésben is írtam  ennek a szobának a méreteivel igen komoly gondjaink voltak, ugyanis a 3 bőröndünk épphogy befért, de a kipakolásra esélyünk sem volt..  Mindegy, mert nagyon szépen be volt rendezve, jó volt az ágyunk és csak aludni jártunk haza.
A gyors lepakolás után útba vettük a várost, hogy egy Dam téri palacsintázás után, bevessük magunkat a múzeumokba.. Elsőként is a Nieuwe Kerk templomot néztük meg, ami szerintem semmi extrát nem nyújt olyanoknak, akik már láttak pár valamire való katedrálist... eleve protestáns templom lévén semmi katolikus templomokra jellemző giccsparádé nem volt benne, másrészt pedig maga az épület sem fogott meg különösképpen. A templomot egyébként elsősorban királyi ceremóniákra és ideiglenes kiállításokra használják ... Azt hiszem nálam pont az aktuális ideiglenes kiállítás volt a mélypont, mely az 'Amerikai Indiánok' néven futott. Nem igazán sikerült összetennem fejben az indiánok történetét bemutató tárlatot a város második legfontosabb templomával, de mivel mindennemű díszítés hiányzott a templomból, így a sok indián ereklye és festmény egy kis szint vitt az ódon kereszthajókba miközben valaki orgonázott... elég végletes élmény volt, de pont ezt vártuk Amszterdamtól :)
Miután újra kijutottunk a Dam térre, megcsodáltuk a városházát, majd a helyi búcsút, ami ellepte az egész teret csupa olyan vidámparki berendezéssel, amiknek a közelébe sem mernék menni... Miután itt 10 perc alatt szétfagytunk a hideg szélben, úgy döntöttünk, hogy bemegyünk a tér túlsó oldalán elhelyezkedő Madame Tussauds-ba, ha már egyszer kapunk 25% engedményt a kártyánkkal.... 15 percet kellett sorban állnunk a hidegben, hogy végre beléphessünk az épület jegypénztárába... ezt akkor katasztrófaként éltem meg, de a következő napokban aztán még többet kellett sorban állnunk a többi nevezetességhez, így ez még csak a bemelegítés volt. :)
A múzeum természetesen jó móka volt - semmi kultúrszomjat nem alkalmas kielégíteni, de kellemes kis program és jó képeket, videókat lehet csináltatni..
Miután 2 órát fényképezkedtünk a viaszbábukkal következő úti célunk a Begijnhof volt, ami egy a XV-XVI. században, a katolikus apácák, a beginák részére létrehozott menedékhely sok szép elegáns házikóval, titkos kápolnával és zöldellő parkkal. Annak ellenére, hogy a zsúfolt belváros közepén helyezkedik el a rejtett udvar, belépve teljes csend és nyugalom (és természetesen a fagyhalál) fogadott minket, így kicsit fel tudtunk töltődni energiával arra, hogy az utcára kilépve találjunk gyorsan egy talponállót, ahol megebédelhetünk.
Ebéd után elindultunk, hogy meglátogassuk a Vörös Lámpás Negyed nevesebb látnivalóit, amik meglepő módon nagyrészt templomok voltak. Először is az Ons' Lieve Heer op Solder (A Mi Urunk a padlástérben) múzeumba mentünk, ami egy XVII. századi csatornaparti házban kialakított titkos katolikus templom, mely mind a mai napig változatlan formában mutatja be azt, hogy hogyan nézett ki az a padlástéri kápolna, ahova közel 200 évig jártak a katolikusok imádkozni. Érdekes kis audio guide-ot kaptunk a templom történetéről meg a katolikusok elnyomásáról, így ezt a látnivalót valóban érdekesnek és értékesnek ítéltük :)
Innen tovább még jobban elmélyültünk a Red Light District sűrűjében és betértünk az Oude Kerkbe, mely a város egykori legfontosabb protestáns temploma volt...A Nieuwe Kerk (melyet azért építettek, mert a hitközösség már nem fért el az Oude Kerkben) tapasztalatai alapján semmi szépet nem vártunk a templomtól és igazunk is lett. Ez talán még az elsőnél is puritánabb és kihaltabb volt néhány avantgarde művész alkotásaitól eltekintve, amik az itteni ideiglenes kiállítás gyanánt voltak kiállítva .. szintén egy számunkra felejthető, viszont az útikönyvek szerint must see-nek ítélt látnivaló lett volna, ami minden protestáns városban akad tucatszámmal, na de a kilátás a templomból már felettébb egyedinek számított.  Azt hittem csak viccel Balu, amikor az egyik oldalsó kápolna ablakán kinézve mondta, hogy az épület körül elhelyezkedő házak földszintjein kialakított kirakatokban állnak a nők és kínálják fel felettébb vaskos combjukat alig ruhában... És valóban így volt... minden ház piros lámpával ellátott aljában álltak a közép-dél amerikai idősebb, leharcolt és elhízott nők...Amikor kiérve elsétáltunk előttük, azonnal elhúzták a függönyeiket, amint észrevették a fényképezőgépet a nyakamban, pedig isten a tanúm rá, hogy eszem ágában nem volt sztárfotókat készíteni róluk..
A következő 1 órában bejártuk a híres negyed minden utcáját, ahol kirakatok hölgyekkel, sex shopok, coffee shopok és live sex show bárok sorakoztak felváltva... Persze az utca tele volt urakkal, akik félrészegen válogattak a hölgyek között, hogy megtalálják az igazit, akivel 10 percet tölthetnek 50 Euróért.... Elég érdekes élmény volt látni a sok lányt és asszonyt.. Az biztos, hogy itt minden igényre fel vannak készülve korra, bőrszínre, testalkatra és egyebekre való tekintettel ...A templom körüli bálnasorhoz képest egyes utcákon valóban szép és dekoratív lányok voltak - nem is értettem, hogy mit keresnek itt..
Ha már egyszer ilyen szabad szellemben telt a délutánunk egy része, utolsó napirendi pontunk a Venus Temple Sexmuseum meglátogatása volt.. pont arról szólt, amit a neve determinál... érdekes program ez is,  egy amszterdami kiruccanás kötelező eleme :)
Ezt követően úgy ítéltük, hogy a napunkat maximálisan hatékonyan és tartalmasan töltöttük a 3 múzeum, 3 templom meglátogatásával és két fontos városnegyed körbegyalogolásával, így nem maradt más hátra, mint a gasztronómiai kényeztetés. Először is elmentünk a Leidsepleinre, ahol rengeteg pub és étterem van, hogy beüljünk a Hole in the wall ír sörözőbe egy kicsit sörözni és borozni... Miután felmelegedtünk a szívmelegítőktől és lassan úrrá lett rajtunk az éhség, végső megállónk a várva várt Wagamama volt... Tudom, hogy beteges, de minden nyaralás előtt lecsekkolom, hogy az adott városban van-e Wagamama és ha van, akkor mindig elmegyünk, hogy unalmas emberként mindig ugyanazt a megunhatatlan Katsu Curry-t egyem :) Amszterdamban 3 is van, sőt a kártyánkkal kedvezmény is járt, így egy must visit programnak minősítettük az éttermet és jelentem, a katsu curry itt is isteni :)
11 körül már alig bírtuk nyitva tartani a szemünket a fáradtságól, így valahogy visszakóvályogtunk a hotelbe, ahol aztán egy gyors fürdés után hatalmas tente következett...