2013. június 8., szombat

Festékpacák, Üvegpiramis és Quasimodo

Mint minden szombat reggel, ma is hajnalok hajnalán kidobott az ágy, így jobb híján teljes zavartalanságban írhatok párizsi kirándulásunk második, művelődéssel töltött napjáról, miközben Balu és Hóbort, a macink nagyban hortyognak még egy pár órát.
Vasárnapi korai kelésünk után gyorsan feltankoltunk a Place de la Concorde egyik boulangeri-ében pár péksütivel és meleg itallal, hogy aztán a Tuilériák kertjében kiüljünk az egyik szökőkút mellé és álomszép panorámában valamint milliónyi éhes galamb társaságában költsük el a reggelinket.
Ezt követően a kert oldalában elhelyezkedő Musée de l'Orangerie volt az első napirendi pontunk, melyet pár éve nyitottak meg újra a nagyközönség előtt hat évnyi restauráció után. Itt elsőként is a földszinten lévő két ovális teremben helyet kapó, Monet utolsó éveiből származó vízililiomos sorozatát, a Nymphéas ciklust csodáltuk meg, melyet már nagyon régóta meg szerettem volna nézni és mely minden várakozásomat felülmúlta hatalmas méreteivel és tökéletes színkeverésével. - Ez már picit pacás volt Balunak :)
A földszinti Monet-remekművek mellett a múzeum alsó szintje a Walter-Guillaume gyűjteménynek ad otthont, ami az Ecole de Paris művészeinek késő impresszionizmustól a két háború közti időszakig keletkezett alkotásaiból áll... Itt rengeteg Soutine, Cezanne, Renoir, Modigliani, Picasso, Rousseau és Utrillo mesterművet láttunk, hogy csak a legnagyobb művészeket említsem, majd a múzeumlátogatás végén a 'Les Macchiaioli' mozgalom ideiglenes kiállítását néztük meg, aminek tagjai magukat olasz impresszionistáknak nevezték.
Mivel elég feszített volt a napirendünk, csak két órányi bámészkodást engedtünk meg magunknak, majd pontban délben visszavonulót fújtunk, hogy legkésőbb fél 1-re már a kert túloldalán lévő Louvre-ba legyünk. Hála az előre vásárolt jegyemnek, körülbelül 3 perc alatt bejutottunk az üvegpiramisba, hogy aztán az előre betervezett útvonalnak megfelelően megnézzük a Louvre-Must-See attrakciókat, hiszen állítólag több hónap kellene ahhoz, hogy az ember a gigantikus Louvre tárlat minden műkincsét rendesen megnézze.
Ennek megfelelően elsőként is a földszinten többek között megnéztük a Milói Vénuszt, Michelangelo Haldokló rabszolgáját, Hammurapi Törvényoszlopát, II. Ramszesz Kolosszusát és pár Canova szobrot. Az első emeleten a Szamothrakéi Niké szobrának megcsodálása után az olasz reneszánsz évek következtek számos da Vinci és Botticelli alkotással, a Mona Lisat és Veronese Kánai Mennyegző műveit beleértve. Szintén az első emeletre tervezett látnivalók között szerepelt két David festmény, a Napoleon koronázása és a Madame Recamier portré, Géricault Medúza tutaja és Delacroix ' A Szabadság vezeti a népet' festménye, amiről kiderült, hogy jelenleg egy másik képtár tárlatát boldogítja ideiglenesen. Se gond, mert már így is kezdtünk eltelítődni az ezernyi remekmű között, így könnyedebb téma gyanánt a Richelieu szárnyba sétáltunk, hogy elirigyeljük a teljes pompájában megőrzött III. Napóleon lakrészt. A harmadik emeletet már nagyon sietősre fogtuk és célirányosan csak a pár kiemelt Dürer, Van Eyck, Vermeer és Tour festményt néztük meg, hogy aztán 3 órányi barangolás után úgy határozzunk, hogy egyszerre ennyi elég volt a Louvre-ból és a művészetekből :)
A Rue de Rivoli-ra kiérve hosszasan sétáltunk, hogy találjunk egy hangulatos kis éttermet a Notre Dame-nak helyt adó Ile de la Cité mellett, és  egy gyors, de annál kiadósabb ebéd következett. Miután minden energiánkat visszanyertük, besétáltunk a szigetre, hogy megcsodáljuk a hatalmas katedrálist mind kívülről, mind belülről. Bár Quasimodóval nem volt szerencsénk találkozni, az ötös misét pont elértük, így egy rövid ideig becsatlakoztunk  a hívők soraiba, mielőtt a templom parkjába sétáltunk volna, ahol számos utcazenész és festő varázsolt igazi párizsi hangulatot.
Innen tovább a Szajna partján sétáltunk és intenzíven kerestünk hajókirándulásokat, ami a Szajna vizének magas szinten állása miatt kissé nehézkesen ment. Végül 4 híddal a Notre Dame-ot elhagyva találtunk egy hajót, ami továbbra is működött annyi feltétellel, hogy a Notre Dame felé biztonsági okokból nem visz kirándulásokat, csak az ellenkező irányba.. Nekünk ez tökéletesen hangzott, így gyorsan befizettünk egy bő órás kirándulásra a Pont Neuf és a Hattyúk Szigete között... Bár sok látnivaló a Szajna mentén helyezkedik el Párizsban, talán ez a programunk volt a leginkább felejthető.
A hajókázás után a folyó túloldalán sétálva elértük a Louvre-t, ahol a zárás után enyhén kiürült téren késődélutáni fényekben csináltunk pár használhatatlan képet magunkról és a piramisról, mert hát ilyen mindenkinek kell. Innen egy rövid sétával elértük az Opera álomszép épületét, majd metróra pattantunk, hogy célba vegyük az igazi Montmartre-t és felkaptassunk a Sacre Coeur dombjára..
Az egész városrész egy ékszerdoboz, mely azt az érzést kelti az emberben, mintha visszarepülnénk pár évtizedet a húszas-harmincas évekbe.. Lépten-nyomon mindenhol művészek, bisztrók és nosztalgiaboltok lepik el a szűk utcákat, tereket és egy nagyon sajátos vidéki kisváros hangulata van az egész környéknek.. Akárcsak a város többi nevezetességénél, itt is százasával járnak a fekete férfiak különböző színű és méretű fém Eiffel tornyokat csörgetve a kezükben, 1-2-3 Eurós áron kínálva vagy inkább tukmálva őket, de szerencsére viszonylag könnyen leépíthetőek voltak.
Kései vacsoraidő lévén a művészi Place du Tetre-n választottunk egy éttermet a számos teljesen egyforma étlappal rendelkező lokál közül és bár az étel távolról sem volt olyan finom, mint az előző este, éhesek és fáradtak lévén gyorsan belakmároztunk és fél 12-kor takarodót fújva útba vettük a hotelünket az útikönyvünket az étterem asztalán felejtve. :)